In Dutch:
Gewicht verliezen is eenvoudig: minder eten. Jaren geleden besloot ik af te vallen. Ik woog toen 84 kg. Voor mijn lengte 1m.80 niet eens zo gek, maar toch. Heb mijn voedingspatroon aangepast (niet snoepen, geen vette dingen, max. 1 biertje per dag en vanwege cholesterol alleen bakken in olijfolie of ander vloeibaar vet en: nooit meer twee keer opscheppen bij een warme maaltijd, ook al smaakt het nog zo goed). Ik weeg sindsdien 72 kg. Na feestdagen e.d. klimt het weleens naar 74, maar dat gaat zo weer terug naar 72. Door mijn eetpatroon is dat mijn vaste gewicht geworden.
Als je intensief gaat sporten (doe ik vanwege mijn leeftijd niet meer zo als vroeger) moet je er rekening mee houden dat extra spieren extra gewicht betekenen. Vaar dus niet blind op je weegschaal, maar kijk in de spiegel. Een teveel aan vet is altijd goed zichtbaar.
Als je fietst train je je benen. Het overtollige vet in je benen verdwijnt niet, maar verplaatst zich en vestigt zich op punten die minder bewegen. Verlies niet je moed als t.g.v. het fietsen je ineens een dikkere buik krijgt. Die verdwijnt vanzelf als je minder eet.
In English:
It is simple to lose weight: eat less. Years ago I decided to lose weight. I was 84 kilos. Not so bad for my length, 1.80, but . . . I changed my eating pattern (no sweets, no fat things, max. 1 beer a day and because of cholesterol I baked things only in olive oil or other liquid fat and: never took a second plate of food, how delicious it may have tasted). My weight is since that time 72 kg. After holidays it sometimes does climb to 74, but that is only temporally. In no time it is back to 72, what seems to be my normal weight because of my new eating pattern.
After intense exercise your muscles grow. Extra muscles mean extra weight. So your scale is not the only thing you should check, but look in the mirror. Excess fat is always visible.
Cycling trains your legs. Excess fat in your legs does not disappear, but travels through your body to places which move less. Don’t be disappointed when your belly seams to grow suddenly. It will disappear when you eat less.